Achter

de schermen

Organisatieontwikkeling

Bibliotheek West-Achterhoek heeft de afgelopen tien jaren door bezuinigingen een substantiële krimp -afslanking- meegemaakt. Vestigingen zijn verkleind, de collectie is verkleind en de formatie is verminderd. De formele omvang is in alle opzichten kleiner geworden en de structuur, de aansturing en de werkwijze van de vaste bemensing, is op deze verkleining nog niet voldoende aangepast. Veel van de voorheen reguliere taken op het gebied van uitleen en bemensing van de vestigingen, wordt inmiddels door een aanzienlijk aantal vrijwilligers gedaan. Feitelijk is de organisatie dan weliswaar in de formele omvang gekrompen maar voor o.a. de uitleen en het contact met klanten, is het aantal mensen gestegen. Daarnaast is het aantal vrijwilligers dat wordt ingezet op andere taken eveneens gegroeid. De werkzaamheden van de bieb zijn de afgelopen jaren veranderd van het werken in de eigen vestigingen naar veel meer ambulant werken in scholen, kinderopvang en op andere plekken. De ambitie is dat dit werken ‘buiten de deur’ verder groeit. Door alle veranderingen is binnen de organisatie bij collega’s de wens en het gevoel toegenomen om meer te willen samenwerken. Van elkaar te weten wat er waar gebeurt zodat er kan beter worden afgestemd.

Op grond van een grondige analyse van onze uitdagingen en intern overleg hebben we besloten om in de organisatie twee gelijkwaardige multidisciplinaire teams te vormen die hun kennis en kunde inzetten om te bouwen aan het vertrouwen van onze klanten en partners, een programmering te ontwikkelen gericht op verschillende doelgroepen en ons netwerk uit te breiden en beter te benutten voor het bereiken van nieuwe bezoekers aan onze vestigingen.

Er komt dus een team jeugd (18-) en een team volwassenen (18+).

Organisatieontwikkeling


Organogram



Organisatieontwikkeling

Medewerkers en vrijwilligers

In 2021 werken 31 professionele krachten bij de bibliotheek, gezamenlijk 17,3 fte. Het aantal vrijwilligers steeg van 180 in 2020 naar 200 in 2021.


Lintje!

Plaatsvervangend trots waren we, toen “onze” Anny Freriks op maandag 26 april werd geridderd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Anny, bij velen nog bekend als verkoopster bij boekhandel Boek&Buro, zet zich al vele jaren in als vrijwilliger bij de Taalschool en bij Taalhuis Achterhoek in de bibliotheek van Doetinchem. Ze begeleidt laaggeletterden en anderstaligen bij het zich eigen maken van de Nederlandse taal.

Lintje

Samenwerking met Graafschap Bibliotheken en Brummen/Voorst

Een onderzoek naar de mogelijkheden voor een gezamenlijke klantenservice en gezamenlijke marketing is in 2021 gestart. We zijn tijdens het schrijven van dit jaarverslag benieuwd naar de resultaten!


Samenwerkende Gelderse Bibliotheken

Het netwerk van Gelderse bibliotheken heeft een eigen relatie met de provincie. Bibliotheek West-Achterhoek neemt deel aan de commissie van de SGB, waarin de aanvragen en de verantwoording van de provinciale subsidies voor de bestrijding van laaggeletterdheid en innovatie worden getoetst.


Sambis

Samen met 18 Gelderse bibliotheken is in 2014 een gemeenschappelijk bibliotheeksysteem aangekocht. Om het eigenaarschap goed te regelen is hiervoor de vereniging Sambis opgericht. Het is heel plezierig om te vermelden dat de bibliotheken Enschede en Haaksbergen lid zullen worden van deze vereniging en dus ook gaan kiezen voor dit systeem – het goedkoopste uitleensysteem van ons land.


Rijnbrink

Hoewel de invloed van Corona meeviel, kampte Bibliotheek West-Achterhoek vanwege ziekte met verschillende vacatures. Onze provinciale ondersteuningsinstelling, Rijnbrink, heeft op deskundige manier ondersteuning geboden om de grootste hiaten op te vangen. Daarnaast zijn de medewerkers van Rijnbrink ingezet op overleg met de gemeenten, het doen van marketingonderzoek en het ontwikkelen van een jaarplan. Daarnaast zou je bijna vergeten – want het lijkt zo ‘gewoon’ – dat Rijnbrink vanwege de WsOB het InterBibliothecair Leenverkeer verzorgt. Dat iedere lener boeken kan reserveren vanuit het hele land – en zelfs van specialistische bibliotheken, wordt door onze provinciale organisatie mogelijk gemaakt.


Landelijke ontwikkelingen

In maart viel het doek over een initiatief om een landelijk bibliotheeksysteem te implementeren. De voorwaarde dan 90% van de bibliotheken met een werkgebied van 70% van de landelijke bevolking mee zouden doen, werd niet gehaald. Bibliotheek West-Achterhoek vond de keuze een duivels dilemma. Moest gekozen worden voor de innovatie – die vanzelfsprekend met een landelijk systeem veel krachtiger zou kunnen worden opgepakt – of kozen we voor de zekerheid van ons eigen goedkope systeem, waar in samenwerking met de andere bibliotheken eveneens innovatie mogelijk is? Uiteindelijk kozen we voor het laatste.

De landelijke netwerkagenda kreeg gedurende 2021 een definitieve vorm. Hieronder geeft de infografic de belangrijkste doelen weer. Lintje

Eind oktober maakte de Koninklijke bibliotheek bekend dat bibliotheken voor de financiering van de Informatiepunten Digitale Overheid een bijdrage konden ontvangen van 0,83 euro per inwoner. Dat is een aanzienlijke stijging, want de bijdrage bedroeg in 2021 0,08 euro per inwoner. Nu kunnen lokale bibliotheken meer doen voor de inwoners en dat is hoognodig!


Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van de Bibliotheek West Achterhoek is het toezichthoudende orgaan binnen de Bibliotheek en is sparringpartner voor de directeur-bestuurder. De raad werkt volgens de Code Cultural Governance en bestaat uit vijf leden die een onkostenvergoeding ontvangen. In 2021 heeft de Raad van Toezicht vijf keer vergaderd.

Aantal bezoekers per gemeente
Leden (Neven)functies
Harriët Tomassen, voorzitter Directeur-Bestuurder Crematoria Twente
Jannet te West, lid Eigenaar / Mentor bij Compas bewindvoering en mentorschap
Hester Feiter, lid Accountant bij Stolwijk Kelderman Accountants Fiscalisten
Maarten Bauer, lid Voorzitter college van bestuur at mijnplein, stichting primair onderwijs in Salland
Gerben van Hardeveld, lid Programmamanager Sportinfrastructuur NCO*NSF


Belangrijke onderwerpen waar in de Raad over gesproken is (veelal via digitale bijeenkomsten vanwege Corona) waren:

  • Toezichtskader en reglement Raad van Toezicht
  • Financiële jaarstukken
  • Consequenties WBTR
  • Huisvestingvraagstukken
  • De audit (die in juli plaatsvond)
  • Gemeentelijke samenwerking

Terug naar startpagina

Volgend artikel